Jak dosáhnout svého a zároveň motivovat dítě, aby žádoucí chování opakovalo a nežádoucí nikoli?
Snáze se to řekne než udělá. Cesta existuje a je vcelku jednoduchá.
Pomůže vědět jak dosáhnout nějaké akce (výkonu). Ten je kombinací motivace, znalosti a dovednosti.
Dítě musí vědět co má udělat (znalost), jak to má udělat (dovednost) a chtít to udělat (motivace).
Když tohle dětem poskytneme, budou fungovat jako hodinky.
Krásná teorie a teď jak na to v reálném životě plném shonu, povinností, stresu, napětí atd. Pro zjednodušení vysvětlím na praktickém příkladu.
Situace: předškolní dítě při jídle drobí na stůl mimo talíř
Co nefunguje:
Záporná instrukce: Nedrob!
Hodnocení: Jíš jako čuně!
Proč?: Proč jsou všude drobky?
Co funguje:
Popis popíši co dítě dělá – vidím, že na stole jsou všude drobečky
Vnímání popíši své emoce – mrzí mě to, protože pak musím ten stůl uklízet
Cíl popíši co potřebuji jinak a požádám o to (nemusí být monolog můžeme vymyslet spolu s dítětem).
potřebovala bych, abys drobila jen na ten talířek, který máš před sebou (volím reálný cíl, nechci, aby
nedrobila, protože to nemá šanci na úspěch)
Cílem je dohoda. Dohoda není slib – ‚Já už to příště neudělám‘, ale je to systémové opatření – co udělám příště jinak, aby byl výsledek jiný. Čím je dítě menší, tím více mu pomáháme vymýšlet způsoby jak cíle dosáhnout, můžeme nabízet varianty atd.
Vracím se zpět k úvodu -> Popisem získává dítě znalost a cílem dovednost.
A teď to důležité. Rodič musí dítě přistihnout jakmile věc udělá podle dohody nebo je vidět aspoň snaha. A pořádně pochválit. Tak dítě získává motivaci.
PVC je pro všechny věkové kategorie, krásně funguje i mezi příbuznými ;o)
Pro inspiraci příklad s dospívajícím dítětem.
Situace: Chci, aby mi dcera napsala, že v pořádku dorazila na tréning. Vždy zapomene.
P – nedalas mi vědět, že jsi dorazila na tréning.
V – je mi to líto a štve mě to, protože jsem o tebe měla strach, jestli se ti něco nestalo.
C – jak by to šlo udělat, abys mi dávala vědět a nezapomněla (např. klidně si nařiď budík 10min před začátkem tréningu, že mi máš napsat)
Je vážně kouzelné jak tahle metoda funguje. A jako bonus je super, že děti tento způsob jednání automaticky přebírají a používají. Mají s tím velký úspěch. I u rodičů, kterým PVC vracejí kdykoli to jde :o)))
Velké díky úžasné lektorce a hlavně fantastické ženě Hance Levové, která mi touto metodou obohatila život.